OPENBAAR VERKEER
Bij de cursus Marifonie hebben we al geleerd dat het openbaarverkeer in Nederland door middel van de VHF niet mogelijk is. We moeten het wel leren, omdat er landen zijn waar je door middel van de marifoon via een Kuststation wel verbinding met een telefoonabonnee kan krijgen. Hoe dat werkt met de marifoon leerden we dus al bij marifonie.
MF- en HF-systemen worden niet gebruikt bij het openbaar verkeer. Per radiotelex is het wel mogelijk om berichten naar de wal te zenden, maar dan moet en telex bij de ontvanger beschikbaar zijn. Doorgaans is dit een kuststation die het bericht als brief verder moet zenden. Vandaag de dag gaat de communicatie per satelliet. Via een LES ontstaat er dan een schip-wal-verbinding per telefoon. Een schip-schip-verbinding kan ook, soms door middel van meerdere satellieten en grondstations. U begrijpt natuurlijk wel dat daar kosten aan verbonden zijn. Een scheepseigenaar heeft een abonnement. Het gaat ook met particuliere providers die met elkaar concurreren. Het verschilt niet zoveel met onze GSM. VSAT is een nieuwe provider. Bij Inmarsat C wordt per bits betaald. Vaak komen de kosten voor het gebruik van de landlijnen er ook nog bij. Inmarsat Fleet kan ook worden gebruikt bij mail, telefonie en fax. Iridium is wereldwijd dekkend netwerk en geschikt voor openbaarverkeer, maar heeft geen GMDSS-mogelijkheden.