EPIRB’s (Emergency Position-Indicating Radio Beacons) worden op een schip geïnstalleerd voor activering in een levensbedreigende noodsituatie, zoals zinken, aanvaring en ongeval. Met behulp van de 406 MHz-frequentie en het Cospas-Sarsat-satellietsysteem hebben de apparaten duizenden levens gered,
maar de Search & Rescue door reddingsdiensten kan vertraging oplopen, vooral in afgelegen oceaangebieden omdat er tijd overheen gaat voor SAR eenheden ter plaatse zijn.
AIS-EPIRB oftewel Ocean Signal RescueMe EPIRB3
De introductie van het AIS-localisatie-signaal zorgt ervoor dat een signaal ook wordt ontvangen door alle schepen en vliegtuigen in de buurt die zijn uitgerust met AIS, zodat ze onmiddellijk kunnen reageren.
Nauwkeurige positiebepaling met GNSS-ontvanger
De per 1 juli 2022 voor EPIRB’s geldende nieuwe normen van de IMO voor onder Solas varende schepen, maken een ingebouwde GNSS-ontvanger verplicht om de nauwkeurigheid van de locatie die aan de reddingsdiensten wordt verstrekt te verbeteren, terwijl ook een infraroodlicht en zichtbaar licht nodig zijn om redding bij slecht zicht of ’s nachts te vergemakkelijken.
Combinatie nauwkeurige locatie met AIS – snellere redding
Naast de bovengenoemde verbeteringen moet de EPIRB volgens de nieuwe normen van het IMO ook zijn voorzien van AIS. De combinatie van een nauwkeurige locatie die wordt ontvangen via de Cospas-Sarsat-satellieten en een AIS-signaal van de EPIRB zal de opsporings- en reddingsautoriteiten in staat stellen behalve de SAR eenheden, ook andere schepen via de GMDSS communicatiesystemen te waarschuwen en naar het gebied van het incident te leiden, waarna de eigen AIS-apparatuur van het schip hen in staat zal stellen om de EPIRB te lokaliseren, waardoor een snellere redding kan worden uitgevoerd. Dit is van belang in afgelegen gebieden, maar zeker ook een grote verbetering in druk bevaren gebieden, waar veel schepen direct redding kunnen bieden, als elke minuut telt.
RescueMe Epirb3 ook voor pleziervaart
De nieuwe IMO normen voor EPIRB’s aan boord van schepen die onder SOLAS varen, zijn niet verplicht voor pleziervaartuigen, maar juist voor deze groep kwetsbare schepen is het belang van een snellere redding groot. Ook voor pleziervaartuigen die buitengaats gaan, is de nieuwe Ocean Signal EPIRB3 een zeer aantrekkelijk toestel om de veiligheid te vergroten. Voor pleziervaartuigen is deze verkrijgbaar zonder container met automatische activering. Net als zijn voorganger is de RescueMe EPIRB3 uiterst compact en eenvoudig op elk jacht te plaatsen.